3.800 bomen geplant in het Waalse stadje Limbourg tijdens Luminus Forest in One Day

Vandaag, zondag 26 november 2023, hebben meer dan 300 personen, in het kader van Luminus Forest in One Day, de boomplantactie georganiseerd door Luminus en het Jane Goodall Institute (JGI) Belgium met de technische steun van Sylva Nova, op één dag 3.800 bomen geplant in het Waalse stadje Limbourg, op een terrein van 1,6 ha dat vijf jaar geleden enorm hard getroffen werd door de schorskever en ondertussen braak lag.

Bos aangetast door de schorskever

In Goé, een dorpje bij het Waalse stadje Limbourg, werd een oud bosperceel dat was aangetast door de schorskever en dat al bijna 5 jaar braak lag, omgevormd tot een bos met 3.800 bomen en struiken. Tal van vrijwilligers en buurtbewoners plantten in het bosgedeelte onder andere grove den, eik, esdoorn, haagbeuk en tamme kastanje, en aan de randen hagen in dubbele rijen van meidoorn, hazelaar, wilde kardinaalsmuts, kornoelje en haagbeuk.

Naast de landschappelijke opwaardering zal dit nieuwe bos ook heel wat positieve effecten hebben op het milieu. De ontwikkeling van deze site kadert binnen de reconversie en opwaardering van een ruimte waarbij de bebossing van dit terrein zal bijdragen aan de strijd tegen de klimaatverandering en het biodiversiteitsverlies in deze regio die enorm hard getroffen werd door de overstromingen van 2021. Het nieuwe bos zal onder andere CO2 opslaan, het water helpen filteren, bodemerosie voorkomen, voor frisse lucht zorgen en een rijke biodiversiteit herbergen … Kortom, het zal positieve effecten hebben die op dit ogenblik nog door geen enkele technologie geëvenaard kunnen worden.

“De ontwikkeling van deze site is des te belangrijker in een regio die helaas gevoelig is voor overstromingen. De herbebossing van de hellingen van de zones nabij de rivieren is een goede manier om de bodem te beschermen en het vermogen te verbeteren om water te absorberen en aardverschuivingen te voorkomen. ​ Dat is een belangrijk voordeel in deze context, naast de klassieke ecosysteemvoordelen die een bos biedt. Hoewel dit bos in één dag werd aangeplant, is het belangrijk om erop te wijzen dat het lang duurt om een bos te laten groeien: gedurende verschillende generaties zal het een grote meerwaarde bieden voor deze regio en de lokale gemeenschap. En het gaat net om generaties tijdens deze ‘Luminus Forest in One Day’-acties, waaraan alle bevolkingsgroepen - die blijk geven van een grote interesse - deelnemen”, aldus Pierre Hermans, oprichter van Sylva Nova.
Valérie Dejardin, burgemeester van de Stad Limbourg: "In Limbourg weten we al sinds juli 2021 dat klimaatrampen niet enkel ergens ver weg gebeuren. We worden allemaal getroffen door de opwarming van de aarde en de dramatische gevolgen ervan. Om ons aan te passen en te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt, moeten we al onze burgers mobiliseren. Vanuit dit oogpunt was het evenement van vandaag een succes en zou het ons moeten aanmoedigen om de ruimtelijke indeling voor de hele Vesdervallei te heroverwegen. De natuur herstellen zodat we er in harmonie mee kunnen leven: het is een groots en ambitieus programma dat we gezamenlijk moeten uitvoeren! "

Luminus Forest in One Day, een samenwerking tussen Luminus en JGI Belgium

In 2019 sloten Luminus en JGI Belgium een strategisch partnership. Elk jaar organiseren ze Luminus Forest in One Day: een boomplantactie in nauwe samenwerking met Sylva Nova en De Bosgroepen. De voorbije drie jaar werden meer dan 36.000 bomen geplant in België en 3.600.000 bomen in Afrika. In Afrika heeft een boom immers een grotere impact dan in Europa, aangezien bomen daar het hele jaar door CO2 absorberen en schaduw, beschutting en voedsel voor mens en dier verschaffen.

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus: “In samenwerking met onze partners planten we bomen die gekozen zijn omwille van hun klimaatrobuustheid. Dat is erg belangrijk, vooral omdat ontbossing een van de belangrijkste oorzaken van de klimaatverandering is, samen met de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2. Onze boomplantacties helpen de koolstofvoetafdruk op vele manieren te verkleinen, wat perfect aansluit bij de bestaansreden van Luminus: bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst waar bescherming van de planeet, het menselijk welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden dankzij elektriciteit en innovatieve oplossingen en diensten.”
Els Martens van het Jane Goodall Institute Belgium, de Belgische tak van het Jane Goodall Institute, dat in 1977 werd ​ opgericht door de beroemde ethologe en milieuactiviste Jane Goodall: “Voor elke boom die vandaag geplant wordt, planten we er een veelvoud in Burundi, waar we een enorm verschil maken. De bomen absorberen niet alleen CO2 en bieden niet enkel schaduw en voedsel, maar ze helpen ook om de bodem te beschermen tegen erosie en vergroten de habitats van wilde dieren zoals de chimpansee. Net zoals in Burundi zijn hier in Limbourg de samenwerking met de lokale gemeenschap en de jongeren alsook hun steun essentieel om bij te dragen aan een groenere en gezondere leefomgeving.”

Brecht Snoeks

Communication Manager, Luminus