34 laadpalen en 720 zonnepanelen op parking CERIA in Anderlecht van Effia

Newelec en Dauvister, twee dochterbedrijven van Luminus, werkten mee aan de groene parking Ceria nabij het metrostation met dezelfde naam. Newelec en zijn partners zorgden voor alle technische installaties zoals betaalautomaten, het detectiesysteem “vrij” of “bezet” en nummerplaatherkenning en installeerde 34 laadpalen voor elektrische wagens. Deze laadpalen zijn gekoppeld aan de 720 zonnepanelen die Dauvister, een ander filiaal van de Groep Luminus, er installeerde. Pendelaars kunnen zo hun elektrische wagen laden met lokaal opgewekte groene energie.

34 laadpalen op zonne-energie

De laadpalen in de parkeergarage zijn aangesloten op een regelsysteem dat het opladen van de voertuigen in realtime moduleert en prioriteit geeft op basis van het beschikbare vermogen en het laadniveau van de batterij.  De 720 zonnepanelen van 335 watt op het dak leveren een piekvermogen van 240 kW aan de laadstations. Waar mogelijk wordt voorkeur gegeven aan zonne-energie, zodat het aandeel hernieuwbare energie bij het opladen van de voertuigen zo groot mogelijk wordt. Bovendien produceren de zonnepanelen niet enkel groene energie, maar dienen ze ook als carport.

Zorgeloze parkeerervaring

Newelec installeerde de technische apparatuur die nodig is voor het beheer van de parkeergarage: het detectiesysteem ‘vrij’ of ‘bezet’ zodat automobilisten zo snel mogelijk kunnen parkeren, het videobewakingssysteem, de installatie van betaalautomaten en het systeem voor het lezen en herkennen van nummerplaten om de uitrit uit de parkeergarage vlot te laten verlopen.

Groene parking aan de rand van de stad

De parking ligt aan de rand van Brussel en telt 1 350 plaatsen voor auto’s en 300 plaatsen voor fietsen. Pendelaars en fietsers kunnen hun auto of fiets achterlaten op een veilige plek aan de rand van Brussel, en de rest van hun traject afleggen met het openbaar vervoer.  Eind december 2018 haalden Effia en Newelec samen een aanbesteding binnen die was uitgeschreven door het parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Parking.Brussels, voor alle technische apparatuur die nodig is voor het beheer ervan.

Martine Moreau

Communication Manager, Luminus