AGC Glass Europe en Luminus organiseren online infomoment over windturbine in Mol

Luminus en AGC Glass Europe organiseren op dinsdag 2 februari aanstaande twee online infomomenten voor de buurtbewoners en inwoners van Mol. Tijdens deze infomomenten leggen ze hun plannen uit voor de bouw van een windturbine op de terreinen van AGC Glass Europe in Mol. Deze windturbine zal elk jaar 8.000.000 kWh groene energie produceren, waarmee 2.266 ton CO2 wordt vermeden.

Online infosessie

Luminus en AGC Glass Europe willen een zo breed mogelijk draagvlak creëren voor hun windproject en hun plannen voorstellen aan de buurtbewoners. Door de maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus is een traditionele, fysieke infomarkt echter niet mogelijk. Beide bedrijven organiseren daarom online infosessies waar buurtbewoners terecht kunnen met hun vragen. Deze infosessies richten zich in de eerste plaats tot de buurtbewoners van de Molse deelgemeente Gompel waar AGC Glass Europe gelegen is, maar ook alle andere inwoners van Mol en Balen zijn welkom.

Het online infomoment vindt plaats op dinsdag 2 februari 2021. Deelnemers kunnen kiezen tussen een sessie om 17 uur en 20 uur. Inschrijven kan via www.deglasmolen.be. Inwoners zonder toegang tot internet kunnen 022 89 90 01 bellen en ontvangen per post een infopakket.

Windenergie bij AGC Glass Europe

AGC Glass Europe, de Europese tak van de wereldleider in vlakglas en grote werkgever in de streek, wil haar productie van vlakglas voor de bouw, de auto-industrie en verschillende andere sectoren nog duurzamer maken. Het bedrijf wilt daarom een windturbine installeren op haar terreinen. Voor de realisatie van de windturbine werkt AGC Glass Europe samen met Luminus, nummer 1 in windenergie op het vasteland in België.

Niels Schreuder, Public Affairs & Communication Manager van AGC Glass Europe: “Het streven naar klimaatneutraliteit staat centraal in de strategie van ons bedrijf. Met de producten die wij vervaardigen brengen wij al oplossingen voor verregaande energiebesparingen naar de markt maar ook richten wij ons op het verminderen van de CO2-uitstoot van de activiteiten van ons bedrijf zelf. Door productie van hernieuwbare energie ter plaatse kunnen wij een groot deel van de energiebehoeften voor onze activiteiten in Mol verduurzamen. Dat is geheel in lijn met onze duurzaamheidsinzet en komt tevens de competitiviteit van onze site in Mol ten goede en de daarmee samenhangende tewerkstelling. Wij zijn blij dat Luminus ons als partner kan helpen bij het realiseren van deze doelstellingen.”

De locatie van de windturbine is het resultaat van een zorgvuldige afweging. De plek bevindt zich in industriegebied, centraal op de terreinen van AGC Glass Europe. 76% van de opgewekte groene stroom wordt ter plaatse door AGC worden verbruikt. De rest van de groene stroom wordt op het net gezet. De windturbine zou 8.000.000 kWh groene energie per jaar produceren, wat overeenkomt met het verbruik van 2.300 gezinnen. Op die manier wordt elk jaar 2.266 ton CO2 vermeden.

De strijd tegen de klimaatverandering

Voor Luminus is de strijd tegen de klimaatverandering een werk van elke dag. Het bedrijf investeert al meer dan 60 jaar in de productie van hernieuwbare energie. Meer dan 26% van zijn energieproductie is afkomstig van hernieuwbare energiebronnen van Belgische oorsprong. Luminus zet sinds 2001 in op windenergie en haar windpark kent een constante groei. In 2020 werd maar liefst één windturbine op drie in België door Luminus gebouwd. Het bedrijf heeft momenteel  234 windturbines, goed voor een geïnstalleerd vermogen van 588 MW, wat overeenkomt met het verbruik van ongeveer 319.000 gezinnen.

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus: “Dit project bij AGC Glass Europe kadert perfect binnen onze ambitie om onze klanten te helpen hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Met de installatie van een windturbine op zijn site kan AGC Glass Europe zijn ecologische voetafdruk verkleinen door zelf de groene stroom te produceren die ze nodig hebben.”

Over AGC Glass Europe

AGC Glass Europe produceert, verwerkt en verdeelt vlakglas voor de bouw (buitenbeglazing en interieurglas), de autosector en andere industriële sectoren (transport, solar-industrie en hightech). Het is de Europese tak van AGC, de grootste vlakglasproducent ter wereld, met meer dan 100 locaties in heel Europa, van Spanje tot Rusland, en heeft ongeveer 16.000 werknemers.

Head of External Communications, Luminus

Niels Schreuder