Armstrong International in Herstal gaat samen met Luminus resoluut voor zonne-energie

Luminus installeerde onlangs 909 fotovoltaïsche panelen op de site van Armstrong International in het industriepark Hauts-Sarts te Herstal. Een eco-logische investering.

Energie en milieu: twee prioriteiten voor Armstrong

Armstrong International, opgericht in 1900, is een familiebedrijf dat vandaag door de vijfde generatie geleid wordt. De onderneming telt wereldwijd meer dan 3000 werknemers en vertegenwoordigers. Armstrong International is een betrouwbare leverancier van efficiënte oplossingen voor stoom, lucht en warm water (stoomafscheiders, condensaatrecuperatieapparatuur, druk- en temperatuurregelaars enz.) die zijn klanten in meer dan 100 landen toelaten veel tijd, geld en energie te besparen.

Milieu en energiebeheer zijn twee belangrijke pijlers van het MVO-beleid van Armstrong International. Het bedrijf engageert zich om minder energie te verbruiken, minder afval te produceren, minder uitstoot te genereren en bij te dragen aan een gezonder milieu. Vóór dit project bedroeg het elektriciteitsverbruik van de site van Herstal 600.000 kWh/jaar; de keuze voor de installatie van zonnepanelen lag dan ook voor de hand.

Groene energie om 40% van het verbruik van de site te dekken

Voor de installatie van de zonnepanelen koos Armstrong International voor Luminus en bij uitbreiding voor zijn filiaal Dauvister. Op de daken van de site van Herstal werden 909 panelen met een vermogen van 250 kWc en een totale oppervlakte van 2500 m² geïnstalleerd. De productie van de installatie, gefinancierd met eigen middelen van Armstrong, wordt geschat op 235.000 kWh/jaar, wat toelaat om bijna 40% van het verbruik van de site te dekken. Stéphane Dauvister, CEO van Dauvister, vertelt ons wat de grote voordelen van deze installatie zijn: “Armstrong zal 75 tot 80% van de geproduceerde groene stroom zelf verbruiken en zal de rest (geproduceerd tijdens het weekend en vakantieperioden) in het elektriciteitsnet injecteren. Dankzij deze installatie zal de energiefactuur van Armstrong met 30% dalen en zal 51 ton CO2 minder worden uitgestoten.”

“We hebben voor Luminus gekozen omdat we het belangrijk vonden om met een bedrijf uit de regio te werken. De samenwerking met een lokale partner was uiteraard een doorslaggevende factor in onze uiteindelijke keuze. De proactieve vertrouwensrelatie met onze dossierbeheerder heeft het hele proces vergemakkelijkt. Bovendien waren de door Luminus aangeboden garantie-uitbreidingen flexibeler en van langere duur dan die van andere bedrijven”, verduidelijkt Valérie Cervelin, Europe, Middle-East & Africa Finance Director bij Armstrong International.

De strategie van Luminus: zijn klanten helpen om minder en beter te verbruiken

“De bescherming van de planeet is een dagelijkse zorg voor Luminus en onze investeringen op het vlak van hernieuwbare energie zijn hier een tastbaar bewijs van”, bevestigt Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus. “Dit fotovoltaïsche project kadert volledig in onze strategie om onze klanten energie-efficiënte oplossingen te bieden om hen te helpen minder te verbruiken en op die manier de klimaatverandering tegen te gaan. We zijn trots dat we onze competenties en lokale verankering ten dienste kunnen stellen van Armstrong International en dat we deze onderneming kunnen begeleiden bij deze zowel economische als ‘eco-logische’ investering!”