EDF Luminus en de Stichting EDF stellen de hele zomer lang het werk van Tomi Ungerer tentoon in het PASS

Als projectpartners van Mons 2015 openen EDF Luminus en de Stichting EDF op woensdag 24 juni 2015 de tentoonstelling "Tomi Ungerer, Mijn Energie" in het PASS in Frameries. Een ludieke hernieuwde kennismaking met energie, met de nodige humor en spot.

Tomi Ungerer, een bekend kunstenaar uit de Elzas die wereldwijd erkenning geniet, is sterk geïnspireerd door het thema energie in het algemeen en elektriciteit in het bijzonder. Hij geeft met heel wat humor en humanisme zijn visie op het gebruik van deze energiebron in ons dagelijks leven. Vaak komische situaties, soms opstandige huishoudtoestellen, een poëtisch beeld van elektriciteitslijnen, ... De kunstenaar plaatst energie steeds dicht bij de mens en in dienst van het milieu. Thérèse Willer, Conservatrice van het Musée Tomi Ungerer in Straatsburg: “De tekenaar leeft zich uit in enkele uitbundige variaties op het thema en bedenkt personages die op de meest onverwachte plaatsen aangesloten zijn op een stopcontact of die zijn opgesloten in reusachtige gloeilampen.”

Deze tentoonstelling, een organisatie van EDF Luminus in nauwe samenwerking met de teams van het PASS, de Stichting EDF en het Musée de Strasbourg, wordt het belangrijkste evenement van EDF Luminus in het kader van de samenwerking met de stad Bergen, aangezien het de hele zomer lang deel uitmaakt van het officiële programma van Mons 2015, Culturele hoofdstad van Europa.

Er zullen een zestigtal werken worden tentoongesteld. De tentoongestelde tekeningen behoren tot een fonds van in totaal een honderdtal tekeningen, schetsen, studies en ontwerpen die de kunstenaar heeft gemaakt voor reclamecampagnes of specifieke evenementen.

De keuze voor het PASS als locatie voor deze tentoonstelling is een logische keuze. Deze voormalige mijnsite is immers de getuige van een lang industrieel en energieverleden. Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus: “Deze mijnsite heeft een echte metamorfose ondergaan en is uitgegroeid tot een plaats voor onderwijs en innovatie. Ook EDF Luminus ondergaat een grondige verandering: het bedrijf wil van een eenvoudige leverancier en producent van energie uitgroeien tot een volwaardige energiepartner.”

Plaats: PASS (Rue de Mons 3 te 7080 Frameries)

Datum: van 25 juni tot 31 augustus 2015

Meer informatie op www.edfluminus.be en www.pass.be.