EDF Luminus versnelt haar groei in de sector van de energie-efficiëntiediensten dankzij het nemen van een meerderheidsbelang in NEWELEC

EDF Luminus verwerft een meerderheidsbelang (65%) in het kapitaal van de Luikse onderneming NEWELEC. Daardoor zal EDF Luminus haar aanbod van energie-efficiëntiediensten in België verder uitbreiden en kan het bedrijf zijn klanten nieuwe technische oplossingen aanbieden.

NEWELEC werd opgericht in 1985 door Gérard Leclercq en Armand Stainier. De familiale groep is actief in de sector van de industriële elektrotechniek. Vandaag telt de groep NEWELEC 150 werknemers verspreid over drie sites en biedt het bedrijf een compleet dienstengamma aan in alle domeinen van de elektrotechniek (meer bepaald middenspanning, laagspanning, schakelborden en automatisering).

Via overnames en partnerships versterkte de Waalse kmo haar technische expertise in tal van domeinen en ontwikkelde daarbij haar sterke lokale verankering. NEWELEC speelt ook optimaal in op de verwachtingen van haar industriële klanten op het vlak van kwaliteit van de energievoorziening en beheer van het verbruik. NEWELEC is niet enkel actief in de provincie Luik, maar ook in Brussel en Henegouwen (Manage). Sinds 2004 stijgt de omzet jaarlijks met 5 à 10%. In 2016 bedroeg de omzet ongeveer 19 miljoen EUR. Het bedrijf is een van de bevoorrechte partners geworden van de grootste industriële opdrachtgevers in Wallonië en Brussel en zal voortaan nauw samenwerken met de andere dochterondernemingen van de groep EDF Luminus.

EDF Luminus wil het familiale en lokale karakter van het bedrijf behouden door het managementteam, dat zorgde voor het succes van de onderneming, in zijn rol te bevestigen. De raad van bestuur zal samengesteld worden uit 8 leden, gelijk verdeeld tussen NEWELEC en EDF Luminus:

• Christophe Leclercq
  • Fabrice Leclercq
  • Jean-Marc Stainier
  • Eric Mertens
  • Grégoire Dallemagne
  • Jürgen Dennersmann
  • Véronique Vansteelandt
  • Agnès Butterlin

Voor Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus, “Samen met NEWELEC zullen we Waalse en Brusselse ondernemingen kunnen helpen minder energie te verbruiken en zo hun factuur en ecologische voetafdruk doen dalen. Met de overname van NEWELEC telt de Groep EDF Luminus vandaag meer dan 1.800 medewerkers, waarvan de meerderheid actief is in energie- efficiëntiediensten en hernieuwbare energie.”

Christophe Leclercq, directeur van de groep NEWELEC voegt toe: “In een wereld in volle energietransitie was het belangrijk voor de groep NEWELEC om te kunnen steunen op een sterke partner die dezelfde industriële visie deelt. Samen met EDF Luminus zullen we de mogelijkheid hebben om ons dienstenaanbod te vergroten en te diversifiëren conform aan de nieuwe verwachtingen van onze B2B-klanten.”

Tot slot stelt Gérard Leclercq, stichter van de Luikse onderneming : “Wat ons bijeen heeft gebracht zijn de gedeelde waarden, het menselijk aspect dat zo belangrijk is in een familiale onderneming evenals eenzelfde ondernemersvisie in het belang van de toekomstige generaties”.

Head of External Communication, EDF Luminus