EDF Luminus wordt Luminus en maakt werk van de energietransitie

De onderneming vaart voortaan onder één vlag en kiest als nieuwe bedrijfsnaam voor haar bekende merknaam Luminus; in het logo blijft de oranje turbine behouden van meerderheidsaandeelhouder EDF op wiens steun de onderneming al zo’n 10 jaar kan rekenen. Luminus gaat door met ontwikkelingen die de energietransitie waar helpen maken en zal de komende 5 jaar zo’n 1000 nieuwe medewerkers aantrekken. Vandaag werd een multimediale campagne gelanceerd om de positionering van de onderneming kracht bij te zetten.

De strijd tegen de klimaatverandering is een absolute prioriteit. Luminus hoeft daar niet meer van te worden overtuigd. De onderneming is zeer goed geplaatst om bij te dragen tot de oplossing. De strategische ambitie van Luminus is om de geprefereerde energiepartner te worden door de klanten te helpen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen met energie-efficiënte oplossingen en hernieuwbare energie.

Om haar ambities te kunnen waarmaken, zal Luminus de komende 5 jaar massaal blijven investeren, vooral dan in hernieuwbare energie en in energie-efficiëntie, maar ook in digitale oplossingen voor de klant.

Vandaag is Luminus al marktleider op het vlak van onshore windenergie en waterkracht. De onderneming zet verder vol in op hernieuwbare energie en blijft ook investeren in haar thermische centrales die de nodige flexibiliteit bieden om het variabele karakter van groene energie op te vangen.

Tegelijkertijd voert de onderneming haar inspanningen inzake energie-efficiëntie oplossingen op om haar klanten te helpen om hun energieverbruik te drukken want energie met de laagste CO2-uitstoot energie is immers die energie die niet wordt verbruikt. Grégoire Dallemagne: “Voor onze klanten is het duidelijk dat investeringen in energie-efficiëntie “eco-logisch” zijn: economisch verantwoord en logisch.” De onderneming zal haar expertise ter zake verder ontwikkelen en kan daarbij een beroep op haar dochterbedrijven ATS, Dauvister, Luminus Solutions, EDF Renewables Belgium, Insaver, Newelec, Rami en Vanparijs Engineers.

Jaar na jaar maakt Luminus vele miljoenen vrij voor innovatieve projecten die bijdragen tot een groenere energietoekomst. Zo wordt er momenteel gewerkt rond nieuwe energiediensten, eigen-energieverbruik, microgrids, batterijopslag, warmtekrachtkoppeling, waterstof en e-mobiliteit. Daarbij kunnen wij voortbouwen op de ontwikkelingen die het resultaat zijn van de zowat 550 miljoen euro die hoofdaandeelhouder EDF jaarlijks investeert in Onderzoek & Ontwikkeling

De energietransitie zorgt voor tal van uitdagingen op zowel technisch als technologisch vlak. Dat is dan ook de reden waarom Luminus de komende 5 jaar meer dan 1.000 nieuwe medewerkers wil aantrekken, vooral dan technische profielen voor haar dochterbedrijven.

De visie en strategie van Luminus zijn duidelijk. Om deze te ondersteunen heeft de onderneming voor alle stakeholders nu gekozen voor merknaam Luminus die al ruim 15 jaar een zeer grote merkbekendheid geniet in België, en dat in combinatie met de beroemde oranje turbine uit het logo van EDF. De multichannel-campagne voor het grote publiek die werd ontwikkeld door HAVAS wordt nu nationaal uitgerold. Deze campagne focust op wat er op het vlak van de energietransitie beweegt in België en waar Luminus al jarenlang op inzet. Onder het motto Samen maken we het verschil wil Luminus, samen met haar 2.000 medewerkers, haar klanten en partners de transitie richting een koolstofvrije wereld versnellen.

Peter Dercon

Head of External Communication a.i., Luminus