EDF Renewables, Jan De Nul en Luminus slaan handen in elkaar voor offshore windenergie in België

07.03.23 - EDF Renewables, Jan De Nul Group en Luminus gaan samen inschrijven op een aanbesteding voor offshore windenergie voor de eerste fase van de Prinses Elisabethzone in België.

De Prinses Elisabethzone is door de federale overheid aangewezen om de Belgische productie van lokale hernieuwbare energie te verhogen naar 3,5 GW.

Deze samenwerking zal de expertise en ervaring van de drie bedrijven op het gebied van offshore wind bundelen om een kwalitatief en competitief bod in te dienen. Via dit uitdagende project willen EDF Renewables, Jan De Nul Group en Luminus een significante bijdrage leveren aan de Belgische hernieuwbare energiedoelstellingen.

EDF Renewables is een belangrijke internationale speler op het gebied van offshore wind en is sinds 2012 actief in België in de C-Power windmolenparken. Jan De Nul is een toonaangevend bedrijf met wereldwijde ervaring in de maritieme en offshore windsector. En Luminus is een toonaangevend bedrijf in België op het gebied van hernieuwbare energie, met groeiende activiteiten als verticaal geïntegreerde energieproducent, retailer en leverancier van energiediensten.

Frédéric Belloy, Executive Vice President, International Operations voor EDF Renewables: “We zijn zeer verheugd om met Luminus en Jan De Nul samen te werken in België. Als onderdeel van een wereldwijd toonaangevende groep in koolstofarme energie met aanzienlijke groeiambities op het gebied van hernieuwbare energie hebben we meer dan 10 jaar ervaring in offshore wind. We zijn dan ook zeer geëngageerd om een competitief bod te doen op de aangekondigde Prinses Elisabethzone en om bij te dragen aan de Belgische energietransitie, alsook aan de ontwikkeling van een Europese offshore windenergiesector”.

Philippe Hutse, Offshore Director bij Jan De Nul Group: “Vorige week hebben we de contracttoekenning voor het ontwerp en de bouw van ‘s werelds eerste artificiële energie-eiland in diezelfde Prinses Elizabethzone bekend gemaakt. Vandaag kondigen we met trots deze joint venture aan, een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen om de groei van de offshore windenergiesector in België te stimuleren. Omdat we al enkele maanden met EDF Renewables en Luminus samenwerken, hebben we ontdekt dat we dezelfde algemene doelstellingen voor ogen hebben voor de offshore windsector: nieuwe projecten op schaal ontwikkelen om de kosten te drukken, opportuniteiten creëren voor de lokale toeleveringsketen, projecten ontwikkelen in nauwe samenwerking met lokale belanghebbenden en bijdragen aan de Belgische energietransitie.”

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus: “EDF Renewables en Jan De Nul zijn de ideale partners voor dit project dankzij hun ervaring in de offshore windsector en hun capaciteit om een offshore windmolenpark te ontwikkelen, te bouwen en uit te baten in de Prinses Elisabethzone in België. Dit project ligt volledig in lijn met de bestaansreden die we delen met de EDF-groep: bouwen aan een CO₂-neutrale energietoekomst, waarbij bescherming van de planeet, menselijk welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden dankzij elektriciteit en innovatieve oplossingen en diensten”.

Over EDF Renewables:

EDF Renewables is een internationaal energiebedrijf dat assets voor hernieuwbare energie ontwikkelt, bouwt en uitbaat. Als belangrijke speler in de wereldwijde energietransitie zet EDF Renewables binnen EDF concurrerende, verantwoorde en waardecreërende projecten op.

In elk land tonen onze teams ​ iedere dag hun betrokkenheid bij de lokale belanghebbenden en voegen ze hun expertise en innovatievermogen toe aan de strijd tegen klimaatverandering.

Eind 2022 exploiteert EDF Renewables wereldwijd een netto geïnstalleerde wind- en zonne-energiecapaciteit van 11,4 GW (18,5 GW bruto).

Voornamelijk aanwezig in Europa en Noord-Amerika, zet EDF Renewables haar ontwikkeling voort door een positie in te nemen in veelbelovende opkomende markten zoals Brazilië, China, India, Zuid-Afrika en in het Midden-Oosten. Het bedrijf is al lang actief in onshore windenergie en zonne-energie, maar heeft nu een sterke positie in offshore windenergie en drijvende windenergie en in nieuwe technologieën zoals energieopslag, drijvende zonne-energie en agrivoltaïsme.

Voor meer informatie: www.edf-renouvelables.fr

Volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/edf-renouvelables en op Twitter @EDF_RE in het Frans en @EDF_Renewables in het Engels.

Over Jan De Nul

Jan De Nul Group is een modern en innovatief bedrijf dat de complexe uitdagingen van onze maatschappij aangaat. Onze getalenteerde mensen ontwikkelen duurzame oplossingen die bijdragen aan de energietransitie en dus de toekomst veilig stellen voor de volgende generatie.

We hebben ervaring in vijf hoofdactiviteiten: offshore energie, baggerwerken en maritieme bouw, civiele bouw, milieuactiviteiten en projectontwikkeling. We maken de productie van offshore energie mogelijk en houden waterwegen op diepte. We bouwen nieuwe havens en leggen extra land aan. We realiseren complexe infrastructuurwerken en richten elk type gebouw op. We pakken vervuiling in eender welke vorm aan. Van ontwerp en engineering tot de uitvoering en het onderhoud, wij ontzorgen onze klanten met totaaloplossingen die één, meerdere of zelfs alle activiteiten combineren. – www.jandenul.com

Perscontact EDF Renewables

Manon de Cassini-Hérail | +33 1 40 90 48 22 | [email protected]