Een dividend van 5% voor de coöperanten van Luminus Wind Together

8 juni 2021

Gisteren vond de vijfde Algemene Vergadering plaats van de in 2016 opgerichte coöperatieve Luminus Wind Together. Deze heeft beslist aan alle coöperanten een dividend van 5% toe te kennen voor hun investering in lokaal geproduceerde groene energie.

Een dividend van 5%

De Algemene Vergadering van Luminus Wind Together verliep omwille van Covid-19 voor het tweede jaar op rij volledig digitaal. De aandeelhouders konden er stemmen over o.a.de goedkeuring van de jaarrekening en de uitkering van een dividend over het boekjaar 2020. De Raad van Bestuur stelde tijdens de Algemene Vergadering een dividend van 5% voor, wat door de aandeelhouders na stemming werd goedgekeurd.

Het succes van Luminus Wind Together

In 2016 richtte Luminus de coöperatieve Luminus Wind Together om burgers te betrekken bij de ontwikkeling en uitbating van haar windenergieprojecten. Het doel van deze coöperatieve bestond erin om een coöperatief kapitaal op te halen dat geïnvesteerd zou worden in diverse projecten omtrent hernieuwbare energie en om de publieke opinie te sensibiliseren voor hernieuwbare energie. Luminus Wind Together bood aandelen aan tegen 125 euro, met een maximum van 3000 euro.

Bij het afsluiten van het boekjaar op 31 december 2020 telde de coöperatieve 4000 coöperanten. Alle uitgiften van aandelen kenden een groot succes. In een enkel semester in 2019 haalde Luminus Wind Together bijvoorbeeld maar liefst 5 miljoen euro op, wat ook het wettelijk maximumbedrag was.

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus : Het succes van Luminus Wind Together toont aan dat heel veel mensen bereid zijn een actieve rol te spelen in de energietransitie, wat zo belangrijk is in de strijd tegen de klimaatverandering. Enkel samen kunnen we bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst.”

De strijd tegen de klimaatverandering

Voor Luminus is de strijd tegen de klimaatverandering een werk van elke dag. Het bedrijf investeert al meer dan 60 jaar in de productie van hernieuwbare energie. Luminus zet sinds 2001 in op windenergie en haar windpark kent een constante groei. Het bedrijf heeft momenteel 235 windturbines, goed voor een geïnstalleerd vermogen van 592 MW, wat overeenkomt met het verbruik van ongeveer 321.000 gezinnen.