Glasproducent AGC bouwt zijn eerste windturbine wereldwijd in Seneffe, samen met Luminus

Luminus heeft de allereerste windturbine van AGC, 's werelds grootste glasproducent, gebouwd op de site van AGC Glass Europe, op het industrieterrein in Seneffe. Deze turbine, een initiatief van Activent Wallonië, zal jaarlijks 4,5 tot 5,5 GWh hernieuwbare energie produceren, waarvan 80% ter plaatse zal worden verbruikt door het bedrijf zelf. Op die manier wordt jaarlijks 1.350 ton CO2 minder uitgestoten. De resterende 20% groene energie zal in het netwerk worden geïnjecteerd.

De 1ste windturbine van de internationale groep AGC

AGC Glass Europe is de Europese glasbranche van AGC, wereldleider in vlakglas. De Groep AGC telt 200 bedrijven in 30 landen en meer dan 55.000 werknemers. AGC Glass Europe produceert, verwerkt en verdeelt vlakglas voor de bouw (buitenbeglazing en interieurglas), de auto-industrie (originele en vervangingsruiten) en verschillende andere sectoren (transport, zonne-energie en hightechtoepassingen).

Het bedrijf investeerde reeds in hernieuwbare energie zoals zonnepanelen, warmterecuperatie en warmtekrachtkoppeling, maar vandaag zet AGC een eerste stap in de richting van elektriciteitsopwekking door middel van windturbines.

AGC Glass Europe telt meer dan 100 vestigingen, en het was de vestiging in Seneffe (België) die werd gekozen om er de allereerste windturbine van de Groep te bouwen. De hoofdactiviteiten van de vestiging van AGC in Seneffe zijn de productie van glas voor het spoorvervoer en de productie van brandwerend glas voor de bouwsector, zoals het bekende product Pyrobel.

Lokaal geproduceerde en verbruikte groene stroom

De windturbine Enercon E92, met een hoogte van 150 meter en een vermogen van 2,35 MW, zal jaarlijks 4,5 tot 5,5 GWh aan groene energie opwekken op de site in Seneffe. 80% van deze groene stroom zal door AGC ter plaatse worden verbruikt, de rest wordt in het net geïnjecteerd. Bovendien zal jaarlijks 1.350 ton CO2 minder worden uitgestoten. Door op zijn site een windturbine te installeren, bespaart AGC Glass Europe op zijn energiefactuur, draagt het bij aan de productie van groene energie en verbruikt het 100% hernieuwbare energie die rechtstreeks ter plaatse wordt opgewekt. Meer dan 70 bedrijven die klant zijn van Luminus hebben reeds voor deze oplossing gekozen, die zowel economisch als ecologisch is en op korte termijn rendabel.

Het project wordt gedragen en uitgevoerd door ActiVent Wallonië, een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid van Luminus (deelname van 64%) en drie intercommunales die een participatie van 36% met elkaar delen, namelijk de zuiver financiële intercommunale van Henegouwen (IPFH), de intercommunale voor de studie en het beheer van de regio Moeskroen – Comines – Estaimpuis en tenslotte de zuiver financiële intercommunale van Waals-Brabant (IPFBW).

Een centrale plaats voor het milieu

AGC Glass Europe neemt reeds het voortouw in de ontwikkeling van nieuwe producten met betere milieu- en energieprestaties tijdens hun levenscyclus. Het bedrijf wil deze producten met de beste beschikbare technologieën maken om zo de milieu-impact ervan maximaal te beperken. Zo biedt het bedrijf oplossingen aan die bijvoorbeeld bijdragen tot de energie-efficiëntie van gebouwen, maar ook tot een onovertroffen thermische isolatie en zonregulering voor de automobielindustrie door middel van hoogwaardige beglazing.

Als bedrijf verbindt AGC Glass Europe zich er echter ook toe om de uitstoot van zijn eigen activiteiten te verminderen. De installatie van deze windturbine op de site van AGC Glass Europe in Seneffe kadert rechtstreeks binnen het globale beleid van het bedrijf om koolstofneutraliteit na te streven. Deze evolutie vormt de kern van de strategie van AGC Glass Europe.

Jean-Marc Meunier, Regional President Automotive Glass bij AGC Glass Europe: “Vandaag hebben we meer dan ooit de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de toekomstige generaties een wereld erven die zich op duurzame wijze ontwikkelt. Wat het probleem van de klimaatverandering betreft, weet het bedrijf dat wat we vandaag doen gevolgen heeft voor morgen, en dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om te tonen dat AGC Glass Europe deze verantwoordelijkheid ernstig neemt. Wij hebben er een uitdaging van gemaakt: een uitdaging om het beste evenwicht te bereiken tussen duurzame ontwikkeling en economie, door verbeteringen te combineren op het vlak van rentabiliteit, comfort en veiligheid, esthetiek en milieu-impact. Het is een engagement om bij te dragen aan een stralende toekomst voor onze planeet.”

Philippe Bastien, Regional President Building & Industrial Glass bij AGC Glass Europe: “Het streven naar klimaatneutraliteit staat centraal in de strategie van de Building Division van AGC, dankzij de bijdrage van onze energie-efficiënte beglazing en de beheersing van de uitstoot van onze activiteiten. Deze strategie zou niet compleet zijn zonder in te zetten op hernieuwbare energie voor ons eigen verbruik. Daarom zijn we erg blij met dit partnerschap met Luminus voor de installatie van de eerste windturbine van de AGC Groep.”

Strijd tegen de klimaatverandering

Ook voor Luminus is de strijd tegen de klimaatopwarming een werk van elke dag. Het is de bestaansreden geworden van het bedrijf, dat al meer dan 60 jaar investeert in de productie van hernieuwbare energie. Meer dan 26% van zijn stroom wordt geproduceerd door Belgische hernieuwbare energiebronnen. Luminus zet sinds 2001 in op windenergie en zijn windmolenpark kent een constante groei. Het bedrijf beschikt momenteel over 234 windturbines, goed voor een geïnstalleerd vermogen van 588 MW, wat overeenstemt met het verbruik van ongeveer 319.000 huishoudens.

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus: “Dit project bij AGC Glass Europe past perfect in onze strategie om samen met onze klanten te bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst. Dankzij de installatie van een windturbine op zijn site zal AGC Glass Europe zijn energiefactuur en koolstofvoetafdruk kunnen verkleinen door zelf de groene elektriciteit te produceren die het nodig heeft. Dat is zowel een economische als een ecologische beslissing.”

Over AGC Glass Europe

AGC Glass Europe produceert, verwerkt en verdeelt vlakglas voor de bouw (buitenbeglazing en interieurglas), de auto-industrie (originele en vervangingsruiten) en verschillende andere sectoren (transport, zonne-energie en hightechtoepassingen). Het is de Europese glasbranche van AGC, wereldleider in vlakglas, met meer dan 100 sites in Europa, van Spanje tot Rusland, en 16.000 medewerkers.

AGC-Logo-BrandStatement_Right.jpg

JPG - 201 Kb