Luminus en BMW maken elektrisch rijden nog groener en eenvoudiger
BMW Group Belux en Luminus kondigen vandaag een strategische samenwerking aan waardoor eigenaars van elektrische en plugin-hybride wagens eenvoudig hun BMW of Mini kunnen opladen met in België opgewekte groene stroom. Dankzij de samenwerking worden alle producten en diensten voor elektrische mobiliteit op één plaats aangeboden waardoor de klant van een zorgeloze ervaring kan genieten.
Luminus en BMW, een samenwerking voor een CO2 neutrale toekomst
Een elektrische of plugin-hybride auto wordt tijdens zijn levensduur groener door dat de elektriciteit, nodig om de batterij op te laden, alsmaar meer duurzaam wordt opgewekt. En daar willen Luminus en BMW op inspelen om de transitie naar een CO2-neutrale toekomst nog te versnellen. De BMW of MINI dealer zal voortaan bij de aankoop van een elektrische of plugin-hybride wagen onmiddellijk de Luminus laadinfrastructuur kunnen aanbieden, gekoppeld aan een groen energieleveringscontract, waarbij gegarandeerd wordt dat de stroom in België geproduceerd werd, tot zelfs een zonnepaneleninstallatie om de klant toe te laten zijn eigen elektrische wagen van eigen groene stroom te voorzien. Tot slot krijgen de klanten dankzij de Luminus laadpas toegang tot het openbaar laadnetwerk, ofwel 150.000 laadpunten in Europa waarvan 1.300 in België.
Ook een onestopshop voor bedrijven
Daarnaast bieden Luminus en BMW ook voor bedrijven, die hun wagenpark willen elektrificeren een totaaloplossing aan. Luminus kan hen onder meer helpen door (snelle) laadpunten te installeren en biedt eveneens een slim platform aan dat de werkgever toelaat het energieverbruik van zijn vloot te monitoren. Tevens heeft Luminus ook een oplossing om de vergoeding te berekenen waarop een werknemer recht heeft wanneer hij zijn firmawagen thuis oplaadt. Op die manier wordt gezorgd voor een geïntegreerd aanbod met een grote transparantie naar total cost of ownership doorheen de gebruiksduur van de wagen.
Eddy Haesendonck, President & CEO BMW Groep Belux: “BMW Group dankt zijn leiderschap in de Dow Jones Sustainability Index als meest duurzame autofabrikant ter wereld aan zijn totaalbenadering. Enerzijds zullen we tegen 2023 liefst 25 deels of volledig elektrische modellen aanbieden, waarvan 13 volledig elektrisch. Anderzijds bekommeren we ons ook om het gebruik van de wagens tijdens de levenscyclus. Dat onze dealers in hun rol van mobility advisors de klant – privé en professioneel - begeleiden naar duurzame laadoplossingen met groene stroom, is een integraal onderdeel van die aanpak. Het ontbreken van een geschikte duurzame laadoplossing voor thuis – met scheiding van kosten tussen werk en privé - is vandaag voor veel automobilisten nog een drempel, die we dankzij dit partnerschap met Luminus nu wegwerken.”
Grégoire Dallemagne, CEO Luminus: “Deze samenwerking met BMW Belux kadert volledig in onze strategie om de Belgen te helpen hun CO2-voetafdruk te verkleinen. De BMW en MINI klant heeft voortaan één aanspreekpunt, Luminus, die in staat is om te voldoen aan al zijn behoeften met betrekking tot elektrische mobiliteit gaande van de installatie van een laadpunt, een groen stroomcontract of een zonnepaneleninstallatie, een laadpas die toegang geeft tot het openbaar laadnetwerk tot het verlenen van extra diensten. Zo bouwen we samen aan een CO2-neutrale toekomst”.
Over BMW Group
De BMW Group is met haar merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad de voornaamste constructeur ter wereld van premium-wagens en motorfietsen en aanbieder van hoogstaande financiële diensten en mobiliteitsdiensten. Het BMW Group productienetwerk omvat 31 productie- en montagevestigingen in 15 landen en de onderneming beschikt over een wereldwijd verkoopnet met vertegenwoordigingen in meer dan 140 landen.
In 2019 behaalde de BMW Group een wereldwijde verkoop van meer dan 2,5 miljoen wagens en meer dan 175.000 motorfietsen. Het resultaat voor belastingen in het boekjaar 2019 bedroeg €7,1 miljard, de omzet €104 miljard. Op 31 december 2019 telde de onderneming wereldwijd 126.016 werknemers.
Langetermijndenken en verantwoordelijk handelen waren altijd al de basis van het economisch succes van de BMW Group. De onderneming heeft ecologische en sociale duurzaamheid over de volledige productieketen, uitgebreide productverantwoordelijkheid en een duidelijk streven naar zuinig omgaan met grondstoffen vast in haar strategie verankerd.