Luminus en Jane Goodall Institute Belgium planten samen meer dan 3.600.000 bomen

Dr. Jane Goodall, stichtster van het Jane Goodall Institute, en Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus, kondigden vandaag een strategisch partnerschap aan om België milieuvriendelijker en groener te maken en een positieve impact te hebben in Afrika.

Luminus had vandaag de eer om Jane Goodall te ontvangen in Brussel, waar ze een inspirerende speech met als titel “Reasons for Hope” gaf. Sinds 1960 verricht dr. Goodall baanbrekend werk in het Gombe Stream National Park in Tanzania. In de loop van haar 60-jarige carrière is ze wereldberoemd geworden dankzij haar onderzoek naar de sociale en familiale interacties van in het wild levende chimpansees. Ze heeft zich steeds geëngageerd voor de bescherming van de biodiversiteit en zette zich daarbij ook steeds in voor duurzame ontwikkeling en onderwijs. Bijna 85 is ze, maar ze reist nog altijd ruim 300 dagen per jaar de wereld rond om mensen warm te maken voor het milieu en hen te mobiliseren met een boodschap van hoop. Dr. Jane Goodall is VN-ambassadrice voor de vrede.

Bij de jongste twee edities van Forest in One Day, een boomplantactie die het Jane Goodall Institute Belgium en Bosgroep Limburg jaarlijks organiseren, heeft het personeel van Luminus meer dan 6500 bomen helpen planten. Het doel ervan was het belang van herbebossing in de strijd tegen de klimaatverandering onder de aandacht te brengen.

JGI Belgium, Luminus en Bosgroep Limburg willen vandaag een stap verder gaan met een strategisch partnerschap voor drie jaar. Dit partnerschap kan ook worden uitgebreid naar andere bosgroepen in Vlaanderen en Wallonië. Elk jaar zullen het personeel en de klanten van Luminus 12.000 bomen planten op drie verschillende locaties in België.  Daarnaast zal JGI Belgium nog eens 1.200.000 bomen per jaar aanplanten in Afrika die het potentieel hebben meer dan 26.000 ton CO2 op te nemen.*

“Met onze boomplantacties wensen we de aandacht te vestigen op het feit dat bomen de CO2-voetafdruk op tal van manieren helpen verminderen, en zo de klimaatverandering helpen aanpakken”, zegt Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus. “De strijd tegen de klimaatverandering is een absolute prioriteit voor Luminus en we blijven onze producten en energie-efficiëntiediensten uitbreiden om zowel onze residentiële als onze professionele klanten te helpen hun CO2-voetafdruk te verminderen”, voegt Dallemagne eraan toe.

In Afrika heeft een boom een grotere impact dan in Europa aangezien bomen daar het hele jaar door CO2 omzetten en schaduw, beschutting, voedsel voor mens en dier en hout verschaffen en verdere ontbossing tegengaan,” zegt Lise Grobbelaar, Executive Director van JGI Belgium. “Dankzij partners zoals Luminus en Bosgroep Limburg en het engagement van hun personeel en klanten, krijgen we de nodige steun om Jane’s droom van een duurzame toekomst waar te maken.

* Naarmate een boom groeit, neemt hij gemiddeld 22 kg koolstofdioxide per jaar op.

Over JGI Belgium

Het Jane Goodall Institute, opgericht in 1977 door de beroemde primatoloog en natuurbeschermer Dr. Jane Goodall, is een wereldwijde non-profitorganisatie die mensen in staat stelt om een ​​verschil te maken voor alle levende wezens. JGI België , opgericht in 2005, streeft naar respect en welzijn van mensen, dieren en het milieu in België en Afrika.  JGI België heeft vandaag ongeveer 70+ actieve vrijwilligers en één uitvoerende directrice die samenwerken om de droom van Jane tot leven te brengen om in harmonie met de natuur te leven.