Luminus implementeert innovatieve oplossingen voor de bescherming van de trekvissen in de Maas

14 oktober 2021

Luminus voert een belangrijk project uit op het vlak van biodiversiteit: het Life4Fish-programma, dat wordt gesteund door de Europese Commissie, en dat tot doel heeft het behoud van trekvissen in de Maas te verzoenen met de voortzetting van de exploitatie van de Waalse waterkrachtcentrales. De Belgische nummer 1 op het vlak van waterkracht heeft al bemoedigende resultaten geboekt dankzij de implementatie van enkele innovatieve oplossingen.

Groene, lokale en duurzame energie

Waterkrachtcentrales hebben heel wat voordelen: ze zijn perfect geïntegreerd in het landschap, zijn geruisloos, stoten geen CO2 uit en worden zeer goed aanvaard door de omwonenden. Met een geïnstalleerd vermogen van 67 MW vormen de zeven waterkrachtcentrales van Luminus (zes op de Maas en één op de Samber) een belangrijke bron van hernieuwbare energie in het productiepark van het bedrijf.  Met de 227 GWh die ze produceren, kunnen elk jaar 55.000 huishoudens van groene stroom worden voorzien. In totaal hebben de zeven waterkrachtcentrales van Luminus tussen 1 januari en 31 augustus van dit jaar 196 GWh aan groene stroom geproduceerd, waardoor de uitstoot van 36.000 ton CO2 eq werd vermeden.

Luminus implementeert voortdurend innovatieve oplossingen om het rendement van zijn waterkrachtcentrales op een milieuvriendelijke manier te verhogen. Het Life4Fish-programma staat symbool voor de lokale verankering van Luminus in het Maasbekken en voor zijn vastberadenheid om een actieve rol te spelen in de productie van hernieuwbare energie en in de strijd tegen de klimaatverandering, met respect voor de biodiversiteit, en in goede samenwerking met het SPW (Service Public de Wallonie) en Sofico.

Bescherming van de vissen dankzij innovatieve oplossingen

Verschillende technische oplossingen worden in enkele Waalse waterkrachtcentrales uitgetest om twee vissoorten, jonge zalm en de Europese aal, te beschermen:

• In Grands-Malades werden elektrische gedragsbarrières geïnstalleerd om de vissen om te leiden. Zo kan de paling de stuwdam van de SPW (de beheerder van de stuwdammen op de Maas) op een veilige manier passeren; voor de jonge zalm werd hiervoor een specifiek migratiekanaal aangelegd. In de eerste helft van 2021 werden de gedragsbarrières en het migratiekanaal voor jonge zalm getest tijdens de stroomafwaartse migratie, met zeer bevredigende resultaten. Dankzij het migratiekanaal kan de jonge zalm de turbines omzeilen, zonder merkbare impact op de elektriciteitsproductie.
  • In Andenne werd een globaal voorspellend model voor de stroomafwaartse migratie van paling getest. Dat model biedt de paling de kans om de stuwdam te passeren wanneer de turbines stilliggen.
  • Daarnaast werden, in nauwe samenwerking met de SPW,  in het tweede kwartaal van 2021 drie afvoerkanalen getest op de stuwdammen van Ivoz-Ramet, Monsin en Lixhe tijdens de doortocht van jonge zalm, wat hun stroomafwaartse migratie vergemakkelijkte.

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus:  “Luminus zet zich al vele jaren in voor de biodiversiteit. We zijn trots op de vooruitgang die we met het Life4Fish-programma hebben geboekt en waaraan veel partners hebben bijdragen: de Université de Liège, de Université de Namur, het bedrijf Profish en natuurlijk de R&D-teams van de Groep EDF. Dergelijke initiatieven kaderen perfect binnen onze strategie, die erop gericht is een CO2-neutrale energietoekomst uit te bouwen, met name dankzij hernieuwbare energiebronnen, waarbij we tezelfdertijd bijdragen tot de bescherming van de biodiversiteit.”

Het programma omvat nog een reeks validaties van de eco-duurzame turbines van de centrale van Monsin, waarvoor specifieke debietvoorwaarden vereist zijn. De doeltreffendheid van die technologie moet tegen maart 2022 geëvalueerd zijn.

Een uniek MVO-rapport, beschikbaar online

Luminus is de enige energieproducent en -leverancier in België die al sinds 2013 elk jaar op vrijwillige basis verslag uitbrengt over zijn ethische, ecologische, maatschappelijke, commerciële en financiële resultaten.

Het duurzaamheidsrapport 2020 (cf. https://www.luminus.be/nl/corporate/duurzaamheid/duurzaamheidsrapport/) houdt rekening met de aanbevelingen van de jury van de wedstrijd voor de prijs van ‘beste Belgische duurzaamheidsrapport’, die Luminus voor zijn rapport van 2019 met drie prijzen bekroonde.

* Berekening gebaseerd op emissiefactoren, rekening houdend met de levenscyclus: 24 kg CO2e/MWh voor waterkracht (referentie IPCC 2014) en 223 kg CO2e/MWh voor de Belgische energiemix (referentie IEA 2019).

Martine Moreau

Communication Manager, Luminus