Luminus publiceert de meest sprekende fragmenten uit haar negende duurzaamheidsrapport

Aan de vooravond van Wereldmilieudag publiceert Luminus de belangrijkste verwezenlijkingen uit haar duurzaamheidsrapport 2020. Het bedrijf draagt transparantie hoog in het vaandel en brengt daarom al sinds 2013 als enige energieproducent en -leverancier in België elk jaar op vrijwillige basis verslag uit over haar ethische, ecologische, commerciële en financiële resultaten.

Bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst

In 2020 werden tal van projecten uitgevoerd in scholen, openbare gebouwen of ziekenhuizen, bij bedrijven en particulieren, om hen steeds minder energie te laten verbruiken of zelf hun groene energie te laten produceren en zo hun CO2-uitstoot te verminderen.

Luminus investeerde het afgelopen jaar 79,8 miljoen euro in hernieuwbare energie en versterkte zijn leiderspositie in windenergie op het vasteland in België. Om burgers en bedrijven zo veel mogelijk te betrekken bij de energietransitie in ons land en de strijd tegen de klimaatverandering, richtte Luminus haar nieuwe coöperatieve Lumiwind op. Het bedrijf zelf slaagde er ook in een kwart van haar wagenpark te elektrificeren. Deze en andere informatie omtrent het duurzaam beleid van Luminus staan in het vandaag gepubliceerde extract met de meest sprekende fragmenten uit het duurzaamheidsrapport 2020: https://www.luminus.be/nl/corporate/duurzaamheid/duurzaamheidsrapport/

Een duurzaamheidsrapport uniek voor de sector

Luminus draagt transparantie hoog in het vaandel en brengt daarom elk jaar verslag uit over haar resultaten, onder meer op ethisch, ecologisch en sociaal vlak. Luminus is de enige Belgische energieproducent en energieleverancier die dergelijke indicatoren openbaar maakt. Haar duurzaamheidsrapport 2019 werd onlangs nog bekroond met drie prijzen door de jury van de wedstrijd voor het beste Belgische duurzaamheidsrapport.

Grégoire Dallemagne, CEO Luminus: “We zijn blij met de publicatie van ons duurzaamheidsrapport waarin heel concreet wordt uitgelegd hoe de teams van Luminus bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst waarbij bescherming van de planeet, welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden dankzij elektriciteit en innovatieve oplossingen en diensten.”

Nico De Bie Head of External Communications, Luminus

We produceren elektriciteit en leveren energie en energiediensten. We zijn nummer 1 in onshore windenergie en waterkrachtenergie in België. We spelen ook een sleutelrol in de Belgische bevoorradingszekerheid dankzij meerdere elektriciteitscentrales op aardgas die het variabel karakter van zonne- en windenergie opvangen. Met een geïnstalleerd vermogen van 2.278 MW in januari 2021 vertegenwoordigt Luminus ongeveer 10% van het totale geïnstalleerde vermogen in België. We verkopen elektriciteit, gas en energiediensten aan residentiële en professionele klanten, met een marktaandeel van ongeveer 24%. We investeren in de energie-uitdagingen van morgen door onze klanten innovatieve oplossingen op het vlak van energie-efficiëntie aan te bieden en we blijven inzetten op hernieuwbare energie. We zijn met 2.100 medewerkers. De meerderheid van hen zet zich voltijds in voor de ontwikkeling van energie-efficiëntiediensten en hernieuwbare energie. Voor het negende jaar op rij maakt ons bedrijf deel uit van de 73 bedrijven die verkozen zijn tot Top Employer in België. We bogen op een sterke lokale verankering en de expertise van de EDF Groep, een van de wereldleiders in de energiesector. Meer informatie is beschikbaar op www.luminus.be

Koning Albert II laan 7