Luminus windturbine bij Algist Bruggeman in Gentse kanaalzone produceert eerste kWh groene energie

Algist Bruggeman, de producent van bakkersgist, liet afgelopen zomer een windturbine installeren op haar site aan de Langerbruggekaai in de Gentse kanaalzone. Met een vermogen van 4,2 MW zal deze turbine elk jaar 8394 MWh groene energie produceren. Hiermee kan Algist Bruggeman hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en besparen op haar energie-uitgaven. Dankzij de windturbine wordt daarnaast elk jaar ook nog eens 2350 ton CO2 vermeden.

Producent van bakkersgist

Algist Bruggeman produceert bakkersgist, zowel voor traditionele en industriële bakkerijen, als voor de particuliere thuisbakker. De bakkersgist wordt verkocht in verse, vloeibare of droge vorm. Daarnaast biedt het bedrijf ook ingrediënten en broodverbeteraars aan. Als milieubewuste onderneming spitst Algist Bruggeman dagelijks haar activiteiten toe op het behoud van de planeet en haar natuurlijke rijkdom. Die aandacht voor het milieu komt nu goed tot uitdrukking met de bouw van een windturbine op haar site in de Gentse kanaalzone.

De eerste groene kWh

De nieuwe windturbine die Luminus er afgelopen zomer bouwde, produceerde begin september haar eerste kWh groene energie. Met een vermogen van 4,2 MW zal deze turbine elk jaar 8394 MWh groene energie produceren, wat overeenkomt met het verbruik van 2400 gezinnen. Dankzij de windturbine wordt ieder jaar ook nog eens 2350 ton CO2 vermeden. Dat komt overeen met de uitstoot van 700 dieselwagens.

Door een windturbine op haar site te bouwen bespaart Algist Bruggeman op haar energiefactuur en neemt ze deel aan de energietransitie: door lokaal opgewekte groene energie te produceren en zelf te verbruiken in haar productieproces.

Geert Van Renterghem, Algemeen Directeur van Algist Bruggeman : “In 2010 kozen wij er resoluut voor om te investeren in een warmtekrachtkoppelingscentrale die ons bedrijf voorziet van de nodige warmte en van zo’n 75% van de elektriciteitsbehoefte. Dit naast vele andere energiebesparende investeringen de afgelopen jaren. Nu is het tijd voor een nieuwe stap in de richting van een duurzame toekomst. Dat doen we met de windturbine op onze site. Windenergie is een onuitputtelijke energiebron en zonder gevolgen voor het klimaat. Duurzame energie is de brandstof van ons bedrijf en een garantie voor de toekomst van onze planeet. Wij twijfelen niet meer, wij doen.”

Bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst

Voor Luminus is de strijd tegen de klimaatverandering een werk van elke dag. Het bedrijf heeft er zijn bestaansreden van gemaakt. Met zijn 262 windmolens beschikt Luminus over een geïnstalleerd vermogen van 658 MW, goed voor de bevoorrading van meer dan 364.000 gezinnen met groene stroom.

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus :  Bij Luminus willen we bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst waarbij bescherming van de planeet, welzijn en ontwikkeling met elkaar verzoend worden dankzij elektriciteit en innovatieve oplossingen en diensten. In de huidige context van klimaaturgentie en stijgende energieprijzen helpt Luminus zijn klanten meer dan ooit om hun verbruik te verminderen en een deel van hun energie lokaal te produceren dankzij hernieuwbare energiebronnen. Door een windturbine op haar site te installeren bespaart Algist Bruggeman op haar energie-uitgaven, verhoogt het haar competitiviteit en verminderen ze hun CO2-uitstoot. Ik wil hen hiervoor van harte feliciteren en bedanken voor het vertrouwen”

1. bij 15.000 km/jaar, een gemiddelde dieseluitstoot van 3,175 kgCO2e/L en een brandstofverbruik van 6 l/100 km

Communication Director, Luminus

Geert Van Renterghem