Luminus wordt de exclusieve energiepartner van de Belgische spoorwegen

Luminus heeft de openbare aanbesteding van Infrabel gewonnen om in 2019 en 2020 elektriciteit te leveren aan alle stations en gebouwen van de NMBS en van Infrabel die aangesloten zijn op de publieke distributienetten. Het bedrijf won eerder al de aanbesteding voor de levering van aardgas. Vanaf 2019 levert Luminus bovendien ook de elektriciteit voor de aandrijving van de treinen en wordt zo de exclusieve energiepartner van de Belgische Spoorwegen.

Luminus heeft de openbare aanbesteding gewonnen van Infrabel voor de levering van elektriciteit aan alle stations en andere gebouwen van Infrabel en de NMBS die aangesloten zijn op de distributienetten in 2019 en 2020. Het tweejarig contract is goed voor een jaarlijks volume van 130 GWh. Dit komt overeen met het elektriciteitsverbruik van ongeveer 37.000 gezinnen (1).

In april 2017 haalde Luminus ook al de aanbesteding van de NMBS voor de levering van aardgas binnen. Toen ging het om een jaarlijks volume van 140 GWh, wat op zijn beurt overeenkomt met het aardgasverbruik van ongeveer 6.500 gezinnen (2).

In juni 2017 werd Luminus ook door Infrabel gekozen als leverancier in 2019 en 2020. Het contract betreft de aandrijving van de treinen gevoed via het transmissienet van Elia alsook de bijhorende distributieaansluitingen. Het was de grootste aanbesteding van dat jaar, goed voor een jaarlijks volume van 1.500 GWh. Dit komt overeen met een jaarlijkse elektriciteitsverbruik van bijna 430.000 gezinnen (1).

Vanaf 2019 is Luminus dus de exclusieve energiepartner van de Belgische Spoorwegen.

(1) Gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh/jaar
                (2) Gebaseerd op een jaarlijks verbruik van 23.260 kWh/jaar