Novartis en Luminus organiseren eerste online infomoment over windproject

Inwoners van Puurs-Sint-Amands kunnen vragen stellen tijdens twee online infomomenten op 14 mei

Luminus en Novartis organiseren op donderdag 14 mei twee online infomomenten voor de buurtbewoners en inwoners van Puurs-Sint-Amands. Tijdens deze infomomenten leggen ze hun plannen uit voor de bouw van een windturbine op de terreinen van Novartis die elk jaar 7.000.000 kWh groene energie kan produceren. Dankzij deze windturbine wil Novartis een deel van haar ambitieuze klimaatdoelstellingen bereiken.

Virtuele infomarkt

Door de maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus kan er geen traditionele infomarkt georganiseerd worden. Daarom organiseren Luminus en Novartis een online infomarkt. De doelgroep bestaat in de eerste plaats uit de buurtbewoners en bij uitbreiding alle inwoners van Puurs-Sint-Amands.

Het online infomoment vindt plaats op donderdag 14 mei 2020. Deelnemers kunnen kiezen tussen een sessie om 17 uur en 20 uur. Inschrijven kan via www.wind-novartis.be. Inwoners zonder toegang tot internet kunnen 02 229 19 50 bellen en ontvangen per post het nodige.

Deelnemers kunnen tijdens het infomoment via een chatfunctie vragen stellen. Op het einde van de webinar worden die zoveel mogelijk beantwoord. Vragen waar eventueel geen tijd meer voor is, krijgen ten laatste op 22 mei een antwoord op www.wind-novartis.be.

Windenergie bij Novartis

Novartis, farmaceutisch bedrijf en grote werkgever in de streek, wil klimaatvriendelijke energie produceren op haar terrein. “We streven naar duurzaamheid in al onze activiteiten en ondernemen bewust acties om onder andere de uitstoot van CO2 te verminderen. De voorbije jaren groeide de site in Puurs-Sint-Amands uit tot een wereldwijd toonaangevende productievestiging voor farmaceutische producten in oogzorg. Dankzij recente investeringen met onder andere een nieuwe biotechnologische afvullijn en analytisch labo, evolueert de site steeds verder naar een biotechbedrijf.“, aldus Marc Verbruggen, General Manager voor de site van Novartis in Puurs-Sint-Amand. Voor de realisatie van de windmolen werkt Novartis samen met Luminus, nummer 1 in windenergie op het vasteland in België.

De locatie van de windturbine nabij Novartis is het resultaat van uitgebreid studiewerk. Het is een prima plek, gelegen op de industriezone langsheen de N16, waar de windturbine een toevoeging betekent aan het bestaande windpark. De productie van energie bevindt zich daar ook dichtbij de afnemers van de stroom. De windturbine zou 7.000.000 kWh groene energie per jaar produceren, wat overeenkomt met het verbruik van 2000 gezinnen. Op die manier wordt elk jaar 2700 ton CO2 vermeden.

Over Novartis

Novartis vindt de geneeskunde opnieuw uit om het leven van mensen te verbeteren en te verlengen. Als wereldwijd toonaangevend farmaceutisch bedrijf gebruiken we innovatieve wetenschap en digitale technologieën om transformatieve behandelingen te creëren in gebieden met een grote medische behoefte. In onze zoektocht naar nieuwe geneesmiddelen behoren we consequent tot de top van de bedrijven die wereldwijd in onderzoek en ontwikkeling investeren. De producten van Novartis bereiken wereldwijd bijna 800 miljoen mensen en we vinden innovatieve manieren om de toegang tot onze nieuwste behandelingen uit te breiden. Ongeveer 109.000 mensen van meer dan 145 nationaliteiten werken bij Novartis over de hele wereld. Novartis is sterk verankerd in België met meer dan 2.500 werknemers waarvan 1.500 in onze productie site in Puurs-Sint-Amands. Jaarlijks produceert de site 230 miljoen eenheden waarvan 98% bestemd is voor export naar 155 landen. Meer informatie is beschikbaar op: www.novartis.be

Head of External Communications, Luminus

Elke De Blay