Safran, Luminus en Enersol huldigen een windturbine en een carport met 3.000 zonnepanelen in op de site van Safran Aero Boosters in Herstal

Deze nieuwe installaties voor hernieuwbare energie, met een maximaal vermogen van 3 MW, bestaan uit een windturbine van 105 meter hoog, geëxploiteerd door Luminus, en een carport van meer dan 3.000 zonenpalalen die Enersol op de parkeerplaats heeft geïnstalleerd. De industriële site dekt nu 40% van zijn elektriciteitsbehoefte door duurzame en lokale productie, twee keer zoveel als in 2023.

De nieuwe installaties werden vandaag ingehuldigd door Nathalie Stubler, directeur duurzame ontwikkeling van Safran, François Lepot, CEO van Safran Aero Boosters, Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus, Samuel Bragard, Jean-François Bragard en Marc Gillet, directeuren bij Enersol, Philippe Henry, Waals minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuur, Frédéric Daerden, Waals minister van Begroting en burgemeester van Herstal, en Christie Morreale, Waals minister van Tewerkstelling.

Deze installaties zijn een mijlpaal in het engagement van Safran Aero Boosters om zijn industriële site koolstofvrij te maken door de jaarlijkse productie van hernieuwbare elektriciteit uit lokale productie te verdubbelen en zijn koolstofuitstoot met 20% te verminderen.

"De inhuldiging van deze installaties in Herstal, in lijn met onze globale strategie om onze koolstofvoetafdruk te verkleinen, zijn een nieuw voorbeeld van het engagement van Safran voor de energietransitie en decarbonisatie. Naast onze sleutelrol in de ontwikkeling van een koolstofvrij vliegtuig, hebben we ambitieuze doelstellingen, zoals het verminderen van de CO₂-uitstoot van onze activiteiten met 50% tegen 2030 in vergelijking met 2018, in lijn met de doelstellingen van het Akkoord van Parijs" benadrukt Nathalie Stubler, directeur Duurzame Ontwikkeling van Safran.
"Deze nieuwe installaties dragen bij aan de ambitie van Safran Aero Boosters op het gebied van decarbonisatie en maken deel uit van een meer globale dynamiek van transformatie van de site waarvoor we inzetten op energiebesparing en biodiversiteit. We hopen ook naburige bedrijven evenals onze werknemers te sensibilseren met onze aanpak op vlak duurzame ontwikkeling." zegt François Lepot, CEO van Safran Aero Boosters.

Samenwerking tussen Safran, Luminus en Enersol

Achteraan het industrieterrein installeerde Luminus een windturbine van 105 meter hoog. Safran Aero Boosters en Luminus hebben een overeenkomst getekend voor de installatie van een windturbine op het terrein van het bedrijf, die zal worden geëxploiteerd door Luminus en waarvan de groene stroom voornamelijk zal worden gebruikt door Safran Aero Boosters. Zodra de testfase is afgerond, zal de windturbine 10% van de elektriciteitsbehoefte van Safran Aero Boosters dekken.

"We zijn trots en blij dat we kunnen bijdragen aan de energie-onafhankelijkheid van Safran Aero Boosters en we willen hen bedanken voor het vertrouwen dat ze ons al vele jaren schenken. Samen zetten we een nieuwe stap in de energietransitie: elke keer de wieken van deze windturbine ronddraaien, zal de site gebruik kunnen maken van groene energie en zo CO2-uitstoot vermijden. Dankzij dit partnership kunnen we ons samen inzetten voor een gezamenlijk doel: bouwen aan een CO2-neutrale toekomst" zegt Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus.

Er werden door Enersol ook 3.000 zonnepanelen geïnstalleerd aan de parking. De lokaal geproduceerde energie wordt ter plaatse verbruikt en is goed voor 10% van de elektriciteitsbehoefte van het bedrijf. Deze panelen bevinden zich in verstedelijk gebied en hebben geen invloed op de biodiversiteot. Bovendien maken de panelen deel uit van een carport die gebruikt wordt door de werknemers van het bedrijf en waar 88 laadpalen werden geïnstalleerd door Mobilize Power Solutions (een dochteronderneming van de Enersol-groep).

"Voor Enersol is deze installatie, die zonne-energie via de carport, windenergie en laadpalen harmonieus combineert, een perfecte illustratie van de mogelijkheden die Waalse bedrijven hebben om hun energiekosten te verlagen en op lange termijn te stabiliseren. Met het oog op de toekomst zijn we verheugd hen te kunnen helpen bij het bouwen en implementeren van de vele innovatieve oplossingen die hun energietransitie zullen versnellen" zegt Marc Gillet, directeur bij Enersol en Mobilize Power Solutions.

Lokale autoconsumptie is mogelijk dankzij de installatie van een hoogspanningsstation op de site.

Stéphane Cornet

External Communications Manager, Luminus