Ter gelegenheid van Global Wind Day vieren SPI en Luminus de officiële start van de bouw van hun windproject op het bedrijventerrein van Villers-le-Bouillet

Villers-le-Bouillet, 13 juni 2023

SPI en Luminus, partners binnen hun filiaal EolSPI, vieren aanstaande dinsdag 13 juni de officiële start van de bouw hun windmolenproject in het bedrijvenpark van Villers-le-Bouillet. Het is een gelegenheid om de werf te bezoeken, om een balans op te maken van de ontwikkeling van hernieuwbare energie in de Waalse bedrijvenparken en om te pleiten voor een nog intensievere ontwikkeling van ​ hernieuwbare energie in Wallonië.

Ambitieuze doelstellingen voor een duurzamere wereld

In het kader van zijn algemene energiebeleid heeft Wallonië ambitieuze doelstellingen vastgelegd inzake hernieuwbare energie om zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en de klimaatverandering tegen te gaan. Ons land heeft vandaag de ambitie om meer dan 200 MW per jaar aan onshore windenergie te installeren. Wallonië moet tegen eind 2030 over 2.100 MW windproductiecapaciteit beschikken. Dat betekent dat we in het Waals Gewest 100 MW per jaar moeten bouwen, hetzij ongeveer 30 windturbines op jaarbasis, om de doelstelling tegen eind 2030 te behalen. ​

Luminus wil Global Wind Day (Internationale Dag van de Wind) aangrijpen om eraan te herinneren dat windenergie essentieel is om de groene stroom te produceren die we nodig hebben om onze CO2-uitstoot te verminderen.

Het Agentschap voor Economische Ontwikkeling van de Provincie Luik (SPI) wil van de energietransitie een prioriteit maken voor de verdere ontwikkeling van de provincie en bevordert dan ook de vestiging van bedrijven in bedrijvenparken. Voor SPI is het uitermate belangrijk om de bedrijvenparken uit te rusten met technologieën die een bloeiende energiegemeenschap mogelijk maken. ​ Dit nieuwe project is een belangrijke stap in de ontwikkeling van bedrijventerreinen 4.0.

Philippe Henry, viceminister-president van de Waalse regering en minister van Klimaat en Energie, bracht een bezoek aan de werf: ”De uitdaging om onze samenleving koolstofvrij te maken is groot en alleen door samen te werken kunnen we die uitdaging aan. Het is van fundamenteel belang dat particuliere en publieke actoren de uitdaging van hernieuwbare energie aangaan, en we zijn op de goede weg.”

Voordelen voor bedrijven

Door een windturbine op hun site te installeren, besparen bedrijven op hun energiefactuur, dragen ze bij aan de productie van groene stroom en verbruiken ze 100% hernieuwbare energie die rechtstreeks op hun site wordt geproduceerd. ​ Groene stroom opwekken met windturbines impliceert de inbeslagname van veel minder ruimte (slechts 20 m bij 20 m) en veel minder investeringen dan algemeen wordt aangenomen. Luminus speelt hierin een pioniersrol. Meer dan 70 bedrijven die klant zijn van Luminus, hebben al gekozen voor deze economische en ecologische oplossing, die op korte termijn rendabel is.

Een project ten dienste van de bedrijven, onder auspiciën van Eol SPI

Het project werd uitgevoerd en zal worden geëxploiteerd door Eol SPI, een NV opgericht door Luminus en SPI.

Een van de twee nieuwe turbines komt op de site van het bedrijf Fallais International en de andere op een terrein dat eigendom is van SPI en bestemd is voor de vestiging van ondernemingen. De geschatte productie van deze 2 nieuwe turbines met een maximumvermogen van 4,2 MW bedraagt 13.100.000 kWh per jaar, wat overeenkomt met de elektriciteitsbehoefte van ongeveer 3.300 gezinnen. Dankzij deze windturbines zal 1.912 ton CO2-equivalent per jaar kunnen worden bespaard in vergelijking met de gemiddelde uitstoot van de Belgische elektriciteitsmix, hetzij het equivalent van de uitstoot van 668 wagens (diesel, 15.000 km/jaar, 6 l/100 km) of 531 woningen.

Voor SPI gaat het erom de energie-uitdaging aan te gaan met het potentieel van de bedrijvenparken. Er zijn er 65 in de provincie Luik, goed voor meer dan 2.800 bedrijven en meer dan 47.000 banen. ​ Met andere woorden, een gigantisch potentieel voor de ontwikkeling van schone energie, die we willen promoten, zoals hier in Villers-le-Bouillet. Ons doel? ​ Onze oplossingen nog aantrekkelijker maken door de milieu-uitdaging aan te gaan.

Bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst

Windmolenpark - Villers-le-Bouillet

Voor Luminus is de strijd tegen de klimaatverandering een engagement van elke dag. ​ Het bedrijf heeft er zijn bestaansreden van gemaakt en wil bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst waarbij bescherming van de planeet, het menselijk welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden dankzij elektriciteit en innovatieve oplossingen en diensten. ​ ​ ​

Met zijn 270 windmolens beschikt Luminus over een geïnstalleerd vermogen van 698 MW, goed voor de bevoorrading van meer dan 382.000 gezinnen met groene stroom. Als belangrijke en verantwoordelijke speler en als nummer 1 in onshore windenergie en waterkracht draagt Luminus bij aan een industriële oplossing voor de energietransitie, door zijn klanten innovatieve oplossingen te bieden op het vlak van energie-efficiëntie en door massaal te investeren in hernieuwbare energie. ​ ​ ​ ​ Luminus bouwt windmolens op de parkeerterreinen of opslagsites van zijn klanten in industriezones. Die klanten verliezen bijna geen ruimte en verbruiken 100% hernieuwbare energie die rechtstreeks op hun site geproduceerd wordt. ​ ​ ​

Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus: “We zijn verheugd over deze samenwerking met SPI die perfect kadert binnen onze bestaansreden om te bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst. Door een windturbine op hun site te bouwen, verkleinen bedrijven hun CO2-uitstoot, hun energiefactuur en verankeren ze hun activiteiten en lokale werkgelegenheid door hun site competititever te maken.”

Martine Moreau

Communication Manager, Luminus